Dag 8, 5 juni

5 juni 2018 - Quatre Cocos, Mauritius

Nou ga er maar even voor zitten.
Om te beginnen we hebben een hele mooie dag gehad. Maar jullie gaan deze dag ook meebeleven. Daar moeten jullie dan wel wat voor doen.😂

Het was een zeer educatieve dag. Met zowel biologie, aardrijkskunde en zeker heel veel geschiedenis en een klein beetje rekenen.

Als jullie de foto's en de teksten goed doornemen zijn de antwoorden niet echt moeilijk.
App deze dan naar Francis 06-19396784.

Zo we gaan beginnen.
1.Wij zijn op het eiland Mauritius. Maar wie was de naamgever van dit eiland?

2.We zijn ook naar het kerkje met het rode dak geweest in het noorden van Mauritius.
De bijnaam van dit kerkje is de Church of Sadness. Hoe kwam dit kerkje aan deze aan naam?

3.In het noorden van Mauritius bij het kerkje met het rode dak liggen hoeveel eilanden?
Ik wil het aantal weten niet de vijf namen.

4. De vlag van Mauritius heeft 4 kleuren.
Welke kleuren zijn dit?

5. Wie was de oprichter van de botanische tuinen in Pompelmousse? Klein tipje het vliegveld is ook naar hem vernoemd.

6. Met hoeveel mensen waren we op stap?

7. Welke plant wordt er het meest verbouwd op dit eiland?

8. De haven van Mauritius ligt in de hoofdstad hoe heet deze?

Zo nu de dag maar even doornemen.
De wekker ging om 7.00uur.
Ontbijten en dan wachten op de bus die ons zou komen halen om 8.00 uur.
Ietsjes later was hij er. Nog even langs 2 andere hotels en met 4 koppels, chauffeur en gids gingen we deze dag op stap.

De eerste stop was na ongeveer 5 kwartier we waren nu in het uiterste noorden. Daar had je uitzicht over de 5 eilanden die in de wolken toch nog redelijk te zien waren.

Ook stond hier het kerkje van het verdriet.
Deze werd zo genoemd omdat er veel schipbreukelingen waren in het noorden van Mauritius. Het Rode dak is wereldwijd zeer bekend en is zeker een trekpleister op dit eiland.

Na 20 minuten te hebben rondgekeken reden we naar met plaatsje Pompelmousse. Daar was de botanische tuin. Daar stonden verschillende bomen en planten vanover de gehele wereld. De gouveneur Sir Seewoosagur Ramgoolam nam deze mee als hij op reis was. Tevens is het vliegveld ook naar hem vernoemd.

Het was zeer indrukwekkend om zoveel soorten te zien. Ik heb nog nooit zoveel bomen op een foto gezet. Ook liepen daar nog enkele schildpadden in de rondte.
Ze deden niets of alles ging langzaam.

Na dit Maritaanse Amsterdamsche bos gezien te hebben gingen we verder naar de rietsuiker fabriek. Op elk plekje waar nog ruimte is wordt deze verbouwd.
Van de rietsuiker wordt niet alleen suiker gemaakt maar ook rum.

En wat doe je als je in zo'n fabriek bent dan ga je ook proeven...
Nee niet alleen de suiker maar ook verschillende rumsoorten. Gelukkig kwam onze gids uit Den Haag dus alleen de bodem gevuld in de borrelglaasjes. Na 10 soorten of meer, ik was de tel kwijt, proefde je nog wel degelijk het verschil.

Ik moet zeggen sommige waren wel lekker.
Nu snel de spullen pakken en naar het restaurant om van een goede lunch te gaan genieten. Daar op het gemakkie gegeten en weer op stap naar de hoofdstad Port Louis

Het werd een stuk drukker op de weg we waren vlak bij de haven en daar is ook het centrum. We gingen naar een shopping-center. Maar veel luxe winkels en ook een handcraftmarket. Daar ook het spelletje solitaire gekocht. (Met de hand een stuk hout bewerkt en daarna van allerlei steensoorten knikkers gemaakt.)

Ook nog een historische museum bezocht met de oudste postzegel van Mauritius. Deze kwam uit 1647. En werd maar 1 keer per uur 10 minuten verlicht. Om zo de kleur te behouden.

Ook hier waren maquettes van de schepen die schipbreuk leden in het noorden van Mauritius. Dit eiland was ook een tussenstop voor de vele Nederlandse VOC schepen op weg naar Indië. Zo ontdekten de Albanen het eiland het eerst en waren de Portugezen tweede. Maar als goede derde gaf Prins Maurits van Oranje dit eiland de naam Mauritius (1845).

Zo dit was wel weer genoeg info. Nu alleen de terugweg nog die duurde 5 kwartier.
Nu het verslag gemaakt en nu wil ik een douche en daarna RUM.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden🤗
We zullen ze morgen op onze rustdag met liefde bekijken.💋