Deel 20, Kroatië 9-7-2019

9 juli 2019 - Baska, Kroatië

Omhoog en weer omlaag

Het eiland Krk is maar 405 km2. Dus alles is goed te berijden. Van noord naar zuid is ongeveer 40 kilometer. Vandaar vandaag 2 havenstadjes op 1 dag. De dag begon met wat sluierbewolking maar voor een sightseeing trip is dat geen ramp. Maar het was wel benauwd na de regen van afgelopen nacht.

De eerste stop was Vbrnik een klein dorpje in het oosten van het eiland.
Mooi centrum met kleine smalle straatjes.
We moesten nog de aardig stukje lopen naar het centrum, op zich niet erg maar niets is hier vlak. Maar in centrum gelijk maar een terras opgezocht. Na 2 minuten ons drankje op en weer verder. Want er stond een boel op het programma.

Nee hoor dat was een gebbetje.
We zijn tijdens onze stop wel even gaan speuren op internet waar het smalste straatje zich bevond in het dorp. Toeval of niet maar we zaten er maar 100 meter vandaan en er hing zelfs al te bordje op 15 meter. Het smalste straatje wordt door elk toerist vastgelegd. Het is maar 46 cm breed. Maar wij natuurlijk ook foto's maken. En het mooie is, ik paste er ook gewoon doorheen.

Daarna terug naar de auto. Ondertussen nog even van de uitzichten genoten. Het dorp ligt zeker 50 meter boven zee niveau.
Dus prachtige uitzichten. Maar volgens mij heb ik deze regels wel vaker gebruikt in vorige verslagen. Het was ondertussen wel bewolkter geworden.

Op naar plaatsje nummer 2, Krk vernoemd naar het eiland. Om daar te komen zijn we via kleine slingerwegen door de bossen en de velden waar de druiven groeien gereden. Omhoog en weer omlaag en zo ging het de gehele weg. Wat heerlijk om hier te rijden. Aangekomen in Krk, natuurlijk op zoek naar het restaurant waar de stadsmuren nog staan en het water uit de zee nog langzaam binnen sijpelt. Elk jaar komt er een milimeter bij.

En ja hoor gevonden. We zaten op het terras en bestelde wat te drinken. We wilde ook wat eten maar dat kon niet. Wel vreemd want wat we zochten kon je ook eten. Maar we waren er snel achter we zaten 1 pand te ver.

Dan maar op naar de secret garden. Dat lag om de hoek. Een kleine doorgang van de stadsmuren van vroeger bracht ons naar een binnentuin. Wat bleek later dit was de tuin die bij het restaurant hoorde wat we zochten. En hier konden we wel eten. Alle drie namen we een pizza. En ik had zelfs stukjes sla op mijn pizza. Dus ik heb voorlopig weer genoeg groenvoer gehad.

Nog even terug naar het water wat binnen sijpelt het wordt opgevangen in een stenen bak en als er teveel in zit weer weggepomd. Zo kunnen ze alle ruimtes in de kelders gebruiken.
Na dit cultuur verhaal nog even door het plaatsje heen gewandeld. Het was nu al druk met toeristen ben benieuwd hoe het in het hoogseizoen is.

Zo genoeg gewandeld vandaag terug naar ons appartement maar eerst een stop bij de Plodine onze supermarkt. Want onze voorraad cola was op. Gelijk vlees voor de bbq van morgen gehaald. Zo nu weten jullie gelijk wat we morgenavond eten.

Terug op ons dakterras lekker liggen chillen en afgesloten met een duik in onze jacuzzi. Tot de onweer en regen roet in het eten gooide zijn we om 21.30 maar naar binnen gegaan. Om de jacuzzi te vullen heb je water nodig, dit was geen probleem maar om het warm te krijgen.
Er staat een zonneboiler op het dak en als het warme water op is ben je klaar.
Dus ben ik maar pannetjes met water op de electrische plaat gaan opwarmen en erbij gegooid. Het was heerlijk toeven in het warme bad. Tot dat, maar dat hadden jullie gelezen.

Morgen nog geen plannen. Strand of varen of dakterras en zwemmen in het zwembad voor de deur we zien wel.

Ik zeg de mazzel.

1. Peter Van der Raad: